Sauna – jakie posiada minusy i plusy w dobie pandemii covid?

Sauny popularne były już setki lat temu. Obecnie z sauny może skorzystać niemal każdy. Zazwyczaj znajdują się one przy basenach publicznych, ale także można spotkać je w gabinetach spa, hotelach i gabinetach masażu. Saunowanie niesie za sobą wiele korzyści dla zdrowia, można powiedzieć, że jest to zabieg z zakresu ciepłolecznictwa. Istnieje kilka rodzajów saun – każda trochę różni się parametrami jak na przykład wilgotność i temperatura. Zrobione są one z odmiennych materiałów i trochę inaczej wpływają na nasz organizm. W skrócie można wymienić sauny suche, parowe a także na poczerwień. Specjaliści uważają, że należy korzystać z sauny ze względu na dobroczynny wpływ na zdrowie, a najlepiej robić to systematycznie 1- 2 razy w tygodniu. Jakie właściwie korzyści może nam dać sesja w saunie? Czy korzystanie z sauny w czasie pandemii covid jest dobrym pomysłem?

Osoby, które mogą, i lubią chodzić do sauny powinny rozważyć wybudowanie niewielkiej sauny na swojej posesji. Na pewno jest to bezpieczne miejsce, a nie ma potrzeby rezygnowania z tak dobroczynnych sesji w saunie. Są firmy, które zajmują się budową sauny, warto wybrać odpowiednią i zapoznać się z ofertą – np. ten producent saun fińskich z Warszawy

Czym różnią się od siebie wybrane sauny?

Jak już napisano wcześniej, każdy typ sauny posiada nieco inne parametry. W saunach wykorzystywana jest wysoka temperatura, która wpływa korzystnie na ludzki organizm. Jakie są typy saun? Obecnie powstało dużo różnych opcji jak np. sauna z aromaterapią, ale najpopularniejsze są m. in.:

Sauna fińska

Sauna sucha, albo inaczej mówiąc fińska – jest to pomieszczenie wewnątrz wykończone drewnem, które bardzo dobrze izoluje i zapobiega uciekaniu ciepła. Zazwyczaj ławy w środku mocuje się kaskadowo, tak aby można było zdecydować jak wysoko przebywać. Źródłem wysokiej temperatury  w takiej saunie jest zazwyczaj elektryczny piecyk, na którym umieszczone są odpowiednie skały uwalniejące ciepło na zewnątrz. Można je od czasu do czasu polać wodą tak, aby na chwilę podnieść wilgotność w pomieszczeniu. Ławy zamocowane na różnych poziomach pozwalają na wybór najlepszej temperatury – trzeba pamiętać, że ciepło unosi się zawsze do góry, tak więc najcieplej jest pod sufitem.

Łaźnia parowa

Sauna parowa (łaźnia parowa) – uważa się, że jest to sauna pochodząca się z dawnych tradycji słowiańskich. W przeciwieństwie do sauny suchej nie jest ona wykończona drewnem, a ozdobną ceramiką. Dotyczy to również ław. Gorąca para jest dostarczana do wewnątrz za pomocą odpowiednich kanałów. Najczęściej wilgotność wewnątrz sięga nawet 100 %, temperatura natomiast waha się między 40 – 60 stopni. Kwintesensją tej sauny, tak jak w suchej jest rozgrzewanie ciała, ale w niższej temperaturze. Wilgotne powietrze sprawia, że organizm nie może się pocić, a co za tym idzie nie może się chłodzić.

Sauna na podczerwień

Sauna na podczerwień – jest to rodzaj sauny, który zyskuje popularność zwłaszcza w ostatnim czasie. Jest ona nieco zbliżona do sauny suchej z tego względu, że wykończona jest drewnem. Źródłem ciepła są promienniki na podczerwień, a nie jak w sytuacji sauny suchej piecyk. Ten typ sauny przeznaczony jest do oświetlania całego ciała.

Gdzie można skorzystać z sauny?

Sauny można spotkać w dużych miastach zarówno na publicznych basenach, jak i w centrach spa, siłowniach, centrach sportowych, oraz uzdrowiskach miejskich. W Warszawie jest na pewno urozmaicony wybór takich miejsc. Ponadto posiadaja one odmienną ofertę. Część oferuje takie udogodnienia jak sesje saunowe przy muzyce z użyciem naturalnych olejków. Niektóre tego typu miejsca mają również biosaunę oraz groty solne. Są to miejsca stworzone po to, aby zadbać o swoje ciało i móc wypocząć stresujących wydarzeniach. Szczególnym powodzeniem cieszą się sauny zlokalizowane w centrach sportowych, czy basenach, gdzie po dużym treningu można zregenerować ciało i zmęczone mięśnie. Eksperci są zgodni, że systematyczne saunowanie przynosi ogromne korzyści dla naszego organizmu. Korzystanie z saun jest generalnie polecane zwłaszcza, że koszt nie jest wygórowany.

Czy chodzenie do sauny w dobie pandemii jest dobrym pomysłem?

Od pewnego czasu cały świat mierzy się z pandemią koronawirusa. Dużo osób rezygnuje z życia towarzyskiego z lęku przed infekcją. Ale czy ma to sens? Naukowcy od wielu miesięcy próbują przewidzieć, gdzie najczęściej dochodzi do zarażenia. Oczywiście wirus najłatwiej przechodzi z człowieka na człowieka. Dlatego zaleca się częste mycie rąk, dezynfekcję i zasłanianie ust i nosa w miejscach publicznych. A sauna na pewno do takich miejsc się zalicza. Jakiś czas temu odkryto, że wirus ginie w wysokiej temperaturze – ok. 60 stopni Celsjusza, z drugiej jednak strony wysoka wilgotność sprzyja jego namnażaniu. Na pewno istnieje pewne ryzyko zarażenia się w saunie, gdyż bywa tam wiele osób i nie zawsze można uniknąć zarażenia pomimo zachowywania różnych środków ostrożności. Pobyt w saunie niewątpliwie zwiększa odporność organizmu, dlatego nie należy całkowicie z niego rezygnować.